اگر برای دولتمردان مشکلی نباشد، قلب سیمرغ را اکران خواهم کرد

وحيد نصيريان متولد 1350 در اهر است كه پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه هنرهاي زيباي شهر تبريز فعاليتهاي هنري خود را با برگزاري نمايشگاههاي مختلف نقاشي در شهر تبريز و از سال 1374 فیلمسازی انیمیشن را در کانون پرورش فکری کودک ونوجوان آغاز كرد.
وي تاكنون حدود 140 دقيقه انيميشن براي تلويزيون ساخته وهمچنین حدود 12 جلد كتاب را براي گروه سني كودك و نوجوان تصوير سازي كرده است.
با توجه به اين كه حدود 26 ماه است كه روي پروژهی انيميشن قلب سيمرغ مشغول به كار هستيد، اين اثر هم اكنون در چه مرحلهاي قرار دارد؟
همانطور كه اشاره كرديد حدود 2 سال و نيم است كه از ساخت اين اثر انيميشن سينمايي ميگذرد و قرار است اگر مشكلي ايجاد نشود و از نظر دولتمردان مشکلی نباشد، در خرداد ماه سال آينده اين پروژه تمام و آماده پخش شود. به اين ترتيب هنوز به پايان نرسيده است. قرار است به 90 دقيقه برسد، قطعا كمتر از 90 دقيقه نيست اما امكان دارد بيشتر نيز باشد.
از نظر شما مشكل عمدهی انيماتورها چيست؟
به نظر من، از آنجایی که هنرمندان در ایران به علایق خود دسترسی پیدا نمیکنند، اميد چيزي است كه در دل آنها كم تر به چشم ميخورد. اگر مديريتها در اين رشتهی هنري ثابت شود و مدام در زمانی که یک مدیر در حال خدمترسانی واقعی به هنرمندان آن رشته است، جابجايي در امر مديريت نداشته باشيم، بسياري از مشكلات قابل حل است، چون در هر زمينهاي اگر پول و مديريتي آگاه وجود داشته باشد، با رشد كافي روبرو خواهيم بود.
تاثير گرفتن از تكنولوژي به چه ميزان به انيماتورها كمك ميكند؟
در درجهی نخست، بايد از لحاظ مالي تامين بود، چون پول کافی در اختیار هنرمندان و مسئولین باشد، به دنبال خود تكنولوژي را نيز به همراه دارد، هرگاه تكنولوژي بالاتري وجود داشته باشد، آثار بهتري خلق خواهد شد، امکانات در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر صفر است، اما در اين شرايط فعلي نیز اگر امکاناتی در اختیار ما قرار گیرد، بايد آن الگوها را با فرهنگمان تطبيق دهيم و فرهنگ استفاده از آنرا نيز بياموزيم تا بتوانيم استفادهی بهينه از آن داشته باشيم.
انيميشن "قلب سيمرغ" به چه موضوعي ميپردازد؟
به طور كلي، داستان با جنگهاي اتمي شروع ميشود، و آينده را به تصوير ميكشد. سير كلي داستان در آينده اتفاق ميافتد و در حقيقت به نوعي، ژانر آخرالزمان است.پس از نشان دادن جنگهاي اتمي، رجعتي به گذشته دارد كه چه عواملي باعث شد تا آينده خونين شود و در نهايت توسط اسطورههاي قديمي ايران و كمك آنها جهان از حالت سنگي خارج ميشود.
غير از ساخت اين پروژهی انيميشن مشغول به چه كاري هستيد؟
در زمينهی ساخت انيميشن كاري انجام نميدهم، اما همچنان مشغول نقاشي و تصويرسازي هستم.
در زمينهی تصويرسازي داستان به صورت كتاب مشغول به چه كاري هستيد؟
هم اكنون با انتشارات مهاجر، مشغول به تصوير سازي داستانهاي شاهنامه در 80 جلد هستم كه تا كنون كار 27 جلد آن به پايان رسيده است.
درساخت انيميشنهاي خودتان از چه داستانهايي پيروي ميكنيد؟
داستانهاي ايراني هميشه كمك بسيار زيادي به هنرمندان ميكند اما من در ساختههاي انيميشن خودم كه به صورت كوتاه بوده از فضاهاي شخصي و روياگونه استفاده كردهام و به صورت بازتر و آزادتري عمل كردهام. به دليل اينكه آن آثار مربوط به جشنوارهها ميشد و به صورت بلند سينمايي و تلويزيوني نبود.اما در ساخت سينمايي اين گونه رفتار نكردم.
وي تاكنون حدود 140 دقيقه انيميشن براي تلويزيون ساخته وهمچنین حدود 12 جلد كتاب را براي گروه سني كودك و نوجوان تصوير سازي كرده است.
با توجه به اين كه حدود 26 ماه است كه روي پروژهی انيميشن قلب سيمرغ مشغول به كار هستيد، اين اثر هم اكنون در چه مرحلهاي قرار دارد؟
همانطور كه اشاره كرديد حدود 2 سال و نيم است كه از ساخت اين اثر انيميشن سينمايي ميگذرد و قرار است اگر مشكلي ايجاد نشود و از نظر دولتمردان مشکلی نباشد، در خرداد ماه سال آينده اين پروژه تمام و آماده پخش شود. به اين ترتيب هنوز به پايان نرسيده است. قرار است به 90 دقيقه برسد، قطعا كمتر از 90 دقيقه نيست اما امكان دارد بيشتر نيز باشد.
از نظر شما مشكل عمدهی انيماتورها چيست؟
به نظر من، از آنجایی که هنرمندان در ایران به علایق خود دسترسی پیدا نمیکنند، اميد چيزي است كه در دل آنها كم تر به چشم ميخورد. اگر مديريتها در اين رشتهی هنري ثابت شود و مدام در زمانی که یک مدیر در حال خدمترسانی واقعی به هنرمندان آن رشته است، جابجايي در امر مديريت نداشته باشيم، بسياري از مشكلات قابل حل است، چون در هر زمينهاي اگر پول و مديريتي آگاه وجود داشته باشد، با رشد كافي روبرو خواهيم بود.
تاثير گرفتن از تكنولوژي به چه ميزان به انيماتورها كمك ميكند؟
در درجهی نخست، بايد از لحاظ مالي تامين بود، چون پول کافی در اختیار هنرمندان و مسئولین باشد، به دنبال خود تكنولوژي را نيز به همراه دارد، هرگاه تكنولوژي بالاتري وجود داشته باشد، آثار بهتري خلق خواهد شد، امکانات در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر صفر است، اما در اين شرايط فعلي نیز اگر امکاناتی در اختیار ما قرار گیرد، بايد آن الگوها را با فرهنگمان تطبيق دهيم و فرهنگ استفاده از آنرا نيز بياموزيم تا بتوانيم استفادهی بهينه از آن داشته باشيم.
انيميشن "قلب سيمرغ" به چه موضوعي ميپردازد؟
به طور كلي، داستان با جنگهاي اتمي شروع ميشود، و آينده را به تصوير ميكشد. سير كلي داستان در آينده اتفاق ميافتد و در حقيقت به نوعي، ژانر آخرالزمان است.پس از نشان دادن جنگهاي اتمي، رجعتي به گذشته دارد كه چه عواملي باعث شد تا آينده خونين شود و در نهايت توسط اسطورههاي قديمي ايران و كمك آنها جهان از حالت سنگي خارج ميشود.
غير از ساخت اين پروژهی انيميشن مشغول به چه كاري هستيد؟
در زمينهی ساخت انيميشن كاري انجام نميدهم، اما همچنان مشغول نقاشي و تصويرسازي هستم.
در زمينهی تصويرسازي داستان به صورت كتاب مشغول به چه كاري هستيد؟
هم اكنون با انتشارات مهاجر، مشغول به تصوير سازي داستانهاي شاهنامه در 80 جلد هستم كه تا كنون كار 27 جلد آن به پايان رسيده است.
درساخت انيميشنهاي خودتان از چه داستانهايي پيروي ميكنيد؟
داستانهاي ايراني هميشه كمك بسيار زيادي به هنرمندان ميكند اما من در ساختههاي انيميشن خودم كه به صورت كوتاه بوده از فضاهاي شخصي و روياگونه استفاده كردهام و به صورت بازتر و آزادتري عمل كردهام. به دليل اينكه آن آثار مربوط به جشنوارهها ميشد و به صورت بلند سينمايي و تلويزيوني نبود.اما در ساخت سينمايي اين گونه رفتار نكردم.
0 نظر:
ارسال یک نظر
اشتراک در نظرات پیام [Atom]
<< صفحهٔ اصلی